Edmond Saveniers behaalde aan het Lemmensinstituut te Leuven het Laureaatdiploma orgel en Muziekopvoeding, de Prijs Lemmens-Tinel (virtuositeit orgel en compositie) en aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen de eerste Prijs Orkestdirectie en het Hoger Diploma Orkestdirectie. Ondertussen verkreeg hij ook de Prijs Annie Rutzky. Zijn voornaamste docenten waren Kamiel D’Hooghe (orgel), Matty Niël en Willem Kersters (compositie) en Fernand Terby (orkestdirectie).
Hij debuteerde in 1979 aan de Vlaamse Kameropera te Antwerpen, en was vanaf 1980 tot 1988 aan de operahuizen van Antwerpen en Gent als dirigent verbonden en verleende zijn medewerking aan radio- en televisieopnamen van de BRTN, de NOS, de ORF en de Japanse Televisie. Hij begeleidde balletten met het Nationaal Ballet in het Muziektheater te Amsterdam en dirigeerde opera te Coburg. Hij maakte in 1990-91 drie tournees naar Japan met o.m. het concert voor de kroning van de Japanse Keizer in 1990.
Edmond Saveniers heeft orkestdirectie en orkestsamenspel gedoceerd aan het Lemmensinstituut te Leuven, en leidde het symfonisch orkest van het Instituut. Als hoofdvakdocent orkestdirectie was hij regelmatig te gast in de conservatoria van Maastricht en Tilburg. Tevens leidt hij het Universitair Symfonisch Orkest van de Katholieke Universiteit Leuven, waarmee hij concertreizen ondernam naar Hongarije, Denemarken, Frankrijk, Engeland, Tschechië, Italië, Nederland en Bayern.
Studies over de tempi bij Beethoven brachten hem op een nieuwe visie i.v.m.de uitvoeringspraktijk van deze muziek. In deze visie bracht hij eind 1995 de pas ontdekte kamermuziekversie van het 4° Klavierconcerto in Tilburg/Nederland in wereldpremière. In 1996 richtte hij het orkest Marsyas op, waarmee hij zijn visie op de orkestmuziek verder gestalte geeft. Recent nam hij voor het label Phaedra een CD met uitsluitend Belgische muziek op in Brno.
Zijn repertoire bestrijkt vele genres. Hij dirigeert zowel opera en operette als musical, symfonische muziek, filmmuziek, oratoria, concerti voor solo en orkest, enz., zowel met hedendaagse als met authentieke instrumenten. Zijn repertoire gaat van de barok tot de meest avant-garde. Hij heeft verschillende creaties op zijn naam.